Doe jij deze vier dingen verkeerd als je een helpdesk belt?

Al vijf jaar werk ik elke zomervakantie bij een callcenter. Ja, ik hoor jullie al denken: “Oh, is zij zo’n irritante trut die me altijd net stoort als ik aan het eten ben.” Jep, dat ben ik. Hoewel, sinds een tijdje niet meer. Ik ben namelijk niet meer degene die mensen belt, nee, ik wórd nu gebeld. Een hele luxe als je gewend bent om uitgescholden te worden door mensen die dagelijks tien keer gebeld worden.
belbitch

Als verkoopmedewerker voor een provider van internet, bellen en televisie help ik mensen aan een passend abonnement. Daar hoef je inderdaad geen professor in de telecommunicatie voor te zijn, maar het is in elk geval stukken beter uit te houden dan mensen lastigvallen met de vraag of hun abonnement nog bevalt (“Het was allemaal prima, totdat u belde…”).

Nu ik mijn dagen vul met het helpen van klanten, maak ik de meest opmerkelijke dingen mee. Zo zijn er mensen die niet goed luisteren. Dat blijkt al uit de grote hoeveelheid telefoontjes die beginnen met: “Oh, volgens mij zit ik verkeerd, maar ik wist niet welk nummertje ik moest kiezen…” Hoe moeilijk is het om even geduldig het bandje met het keuzemenu af te luisteren? Heel moeilijk, blijkbaar.

Soms maak ik ook trieste gevallen mee. Zo had ik laatst een vrouwtje van 86 aan de lijn, met wie ik echt medelijden had. Ze vertelde me dat ze alleen in een bejaardenflat vijf hoog woonde, en dat er nooit iemand op bezoek kwam. “Ik voel me zó eenzaam. Er is niemand die naar me omkijkt, als ik doodga vinden ze me pas na vijf weken.” Ik had echt met haar te doen. Het was dat ze in Groningen woonde, anders was ik bij haar langsgegaan voor een kopje thee. Met een koekje.

Wat altijd zorgt voor slappe lach op de werkvloer, zijn vragen over de erotische zender Meiden van Holland. Inderdaad, dat kanaal van onze eigen Kim Holland. Een vrouw vroeg heel serieus of die zender ook geblokkeerd kon worden, aangezien haar man niet meer achter de tv vandaan kwam. Een andere vrouw die de zender ook wilde blokkeren, gaf als reden op dat zij en haar man al op leeftijd waren, en die zender niet meer nodig hadden. ,,Maar we doen het nog vaak hoor! Niet mee zo vaak als vroeger, maar toch.” Ehm, oké. Fijn dat u dat met me wilde delen, maar hou het de volgende keer liever voor u.

Nu weet ik dat jullie lezers over het algemeen jonge, slimme dames zijn. Toch zet ik hier nog even de belangrijkste punten op een rij, zodat jullie er rekening mee houden als jullie naar een helpdesk, verkooplijn of wat dan ook moeten bellen.

  1. Zorg er allereerst voor dat je het juiste nummer draait. Niet moeilijk inderdaad, maar ik maak nog wel eens mee dat iemand denkt te bellen met een gas- en stroomleverancier. En dat is heel wat anders.
  2. Kies dan de juiste optie in het keuzemenu. Zo moeilijk is het namelijk niet en het heeft veel voordelen: je bespaart jezelf een hoop moeite, en gelijk kosten aangezien het vaak geen gratis nummers zijn, én je houdt de telefoniste tevreden. Zij heeft namelijk een aantal sales dat zij moet halen, en wanneer iemand zo dom is op het verkeerde knopje te drukken, verpest je dat voor haar.
  3. Luister goed naar wat er van je gevraagd wordt. Wordt er gevraagd naar je postcode en huisnummer, geef die dan allebei, en roep niet uit de hoogte: “Ik heb ook nog wel een klantnummer hoor!”, want daar werd niet om gevraagd.
  4. Geef geen overbodige informatie. Niet iedereen zit er op te wachten dat je met hem deelt wat hij vanavond gaat eten en al helemaal niet op hoe vaak jij en je vriend het per week doen. Ik niet tenminste. Een gezellig gesprekje over het weer of over, ik noem maar iets, de Olympische Spelen daarentegen, kan geen kwaad. Dat zorgt er voor mij ook voor dat het uit te houden blijft.

Hopelijk hebben jullie iets opgestoken van deze educatieve column en zien jullie mij nu niet als één of andere belbitch. Want over het algemeen ben ik heel lief aan de telefoon. Mocht je dat niet geloven, bel dan gerust 0800-1602 (gratis!), en wie weet krijg je mij aan de lijn. En kunnen we gezellig babbelen over het weer. Of over je seksleven, natuurlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *